Stel, je hebt een horecazaak. De verkoop begint goed te lopen en je besluit om je aanbod online uit te breiden met een gloednieuwe webshop. De webshop staat nu al enkele weken live, maar je merkt dat de verkoop tegenvalt. Dit komt misschien doordat je bezoekers niet genoeg actie ondernemen, oftewel niet converteren.
We spreken van een conversie als een bezoeker een ‘wenselijke’ actie uitvoert. Binnen een webshop is dat vaak het kopen van een product of dienst, maar het kan ook gaan over inschrijvingen voor je nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier of het plaatsen van een telefonische bestelling. Wat een conversie voor jouw webshop precies inhoudt, dat bepaal je zelf.
Het proces waarbij je je webshop verbetert door obstakels voor de gebruiker weg te nemen, noemen we conversie-optimalisatie. Het doel? Meer bezoekers laten converteren.
Een hoge conversieratio - oftewel het percentage bezoekers dat een actie uitvoert - is essentieel. Het betekent meer bestellingen, meer omzet en dus meer winst.
Vooral de homepage van een webshop biedt vaak nog veel kansen voor verbetering. Dit is meestal het eerste dat je bezoekers te zien krijgen. Naast een nette en verzorgde uitstraling, moet deze pagina dus ook aanzetten tot actie!
Maar hoe pak je dit aan? Houd altijd in je achterhoofd: maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk. Zou jij minutenlang van je eigen kostbare tijd spenderen om de gewenste informatie te zoeken op een website of webshop?
Neem dus zoveel mogelijk obstakels weg voor je bezoeker. Een conversiegericht design, een goede lay-out, duidelijke call-to-actions (knoppen) en eventuele pop-ups kunnen je hierbij helpen.
Hier zijn alvast enkele van onze beste tips om van jouw webshop een ‘conversiekanon’ te maken:
Voordat we ingaan op concrete tips, is het belangrijk om te starten bij de basis: de mobiele versie van je webshop. De meeste mensen bestellen anno 2024 hun eten via de telefoon.
De mobiele versie van je webshop moet dus simpel en overzichtelijk zijn, gemakkelijk te navigeren zijn én snel laden. Zoniet verlies je klanten nog voordat ze je aanbod te zien krijgen.
Wanneer we kijken naar het design van je webshop, zijn er een aantal ‘best practices’ die zo ingeburgerd zijn, dat je eigenlijk niet meer zonder kunt om aan de verwachtingen van je bezoeker te voldoen.
Denk maar aan het logo links bovenaan, dat bovendien terug naar home leidt, een duidelijk filtersysteem in de webshop of een eenvoudige navigatie, het gebruik van ‘broodkruimels’, een overzichtelijke footer met een duidelijke navigatie…
Een uniek ontwerp kan wel mooi lijken, maar houd rekening met deze basisregels. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken door een slechte gebruikerservaring.
Onderzoek toont aan dat 57% van de tijd op een website gespendeerd wordt op het bovenste deel van de pagina, het gedeelte dat je ziet zonder te scrollen. Plaats daarom de belangrijkste informatie helemaal bovenaan. Denk aan eventuele promoties, acties of knoppen en pop-ups met nieuwe promotie’s.
Voorbeeld van een promotie op je webshop
Een knop kan op verschillende manieren worden geoptimaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan de kleur en/of de tekst. Enkele tips hiervoor zijn:
Met Unipage zet je in slechts enkele minuten een professionele webshop op. Onze webshops zijn geoptimaliseerd voor Google en andere zoekmachines, zodat klanten je makkelijker kunnen vinden.
We bieden een conversiegericht ontwerp met handige functies en véél mogelijkheden tot personalisatie. Denk aan een mobielvriendelijk design en een soepele gebruikerservaring. Kortom: een oplossing op maat voor jouw horecazaak en sector.
Laat geen klanten meer liggen en vraag hieronder je gratis demo aan!
Wij contacteren u binnen de 24u voor een demo