Unipage is er even tussenuit op kerstdag en op 31 december en 1 januari.
Als eigenaar van een horecazaak wil je uiteraard dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Van de bestellingen in de keuken tot betalingen aan de kassa. Een efficiënt systeem kan hier een groot verschil in maken. Een point of sale of kortweg POS-systeem biedt hiervoor de ideale oplossing. Het is een slim systeem dat je niet alleen helpt bij betalingen, maar ook je voorraadbeheer, personeelsplanning en het verzamelen van belangrijke gegevens een stuk gemakkelijker maakt. In deze blogpost geven we je 5 concrete redenen die je niet langer zullen doen twijfelen om over te schakelen op een POS-systeem.
Maak jij nog geen gebruik van een POS-systeem? Ontdek vijf reden waarom je niet langer hoeft te twijfelen.
Met een POS-systeem kan je de dagelijkse werking van jouw zaak een pak efficiënter maken. Snelheid is in een horecazaak vaak cruciaal. Dankzij een POS-systeem kan je bestellingen direct invoeren en naar de keuken sturen. Dit bespaart je meteen tijd en geeft miscommunicatie geen kans. De keuken krijgt de bestelling overzichtelijk op een scherm te zien en kan meteen aan de slag.
Daarnaast verklein je de kans op fouten enorm. Handgeschreven briefjes kunnen onduidelijk zijn en tot foute bestellingen leiden. Dit kost je niet alleen tijd maar het zorgt er ook voor dat je klanten ontevreden zijn. Met een POS-system wordt alles duidelijk en automatisch geregistreerd. Zo ben je steeds zeker dat de klant exact krijgt wat hij of zij besteld heeft.
Naast een vlotte communicatie met de keuken maakt een POS-systeem ook het afrekenen veel eenvoudiger. De kans op rekenfouten wordt minimaal omdat het systeem alle prijzen, kortingen en belastingen automatisch berekent. Zo kan je elke bestelling vlot en nauwkeurig afronden.
Een ander groot voordeel van een POS-systeem is een beter voorraadbeheer. Het beheren van je voorraad is een constante oefening die je, zeker in de horecasector, niet mag onderschatten. Wanneer je steeds handmatig moet bijhouden hoeveel voorraad je hebt van elk product, maak je gegarandeerd fouten. Fouten die kunnen leiden tot verspilling van ingrediënten of zelfs het mislopen van omzet doordat populaire gerechten niet meer beschikbaar zijn. Met een POS-systeem kun je je voorraad automatisch bijhouden. Iedere keer wanneer een gerecht wordt verkocht, wordt de voorraad automatisch aangepast. Zo heb je steeds een actueel overzicht van wat er moet worden bijbesteld.
Een overzichtelijk voorraadbeheer helpt je niet alleen om verspilling tegen te gaan maar laat ook je kosten dalen. Je koopt steeds precies genoeg voorraad zonder dat je te veel bestelt. Op die manier heb je meer controle over je uitgaven. Bovendien kan je op basis van de data uit je POS-systeem voorspellen welke producten of gerechten populair zijn en wanneer je extra voorraad moet inslaan.
Door gebruik te maken van een POS-systeem krijg je toegang tot gedetailleerde verkoopgegevens die je helpen om betere beslissingen te nemen voor jouw zaak. Deze gegevens gaan verder dan alleen maar de meest verkochte gerechten. Het geeft je een compleet overzicht van je omzet, piekuren, gemiddelde bestellingen en meer. Door al deze gegevens te combineren en te analyseren kan je trends ontdekken die je anders misschien wel zou missen.
Naast het beheren van je voorraad kunnen verkoopgegevens ook helpen met het opmaken van je planning. Je ziet bijvoorbeeld meteen op welke momenten van de dag of de week het het drukst is. Zo kan je je personeelsplanning aanpassen aan de drukte. Op piekmomenten zet je wat meer personeel in en tijdens rustige periodes kan je besparen door minder werknemers in te zetten.
We haalden al kort aan dat je op basis van verkoopgegevens en piekmomenten meer of minder personeel kan inzetten. Maar personeelsbeheer gaat verder dan dat. Aan de hand van een POS-systeem kan je ook nauwkeurig zien hoeveel uren elke medewerker heeft gewerkt en hoeveel hiervan overuren zijn. Dit maakt de loonadministratie een pak eenvoudiger. Naast de uren kan je ook andere statistieken per werknemer bijhouden. Wie draait de meeste omzet? Wie werkt het efficiëntst? Deze statistieken kunnen je helpen om de prestaties van je team te verbeteren.
Net zoals de communicatie met de keuken, is ook de communicatie tussen het personeel in de zaal erg belangrijk. In een POS-systeem kan je gemakkelijk taken of notities delen zodat iedereen meteen weet wat er moet gebeuren. Zo laat je ook de bediening zo efficiënt mogelijk verlopen. Een POS-systeem is dus zeker en vast een belangrijke tool voor je personeel om hun werk zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.
Dankzij de klantengegevens die je verzamelt in je POS-systeem kan je marketingcampagnes op maat van jouw klanten uitwerken. Door je POS-systeem te koppelen aan je klantenbeheer, kan je waardevolle informatie verzamelen over het koopgedrag van je gasten. Zo kan je je marketing personaliseren waardoor de klantenloyaliteit zal vergroten.
Daarnaast kun je via het POS-systeem gemakkelijk klantsegmenten creëren. Zo kun je bijvoorbeeld een aparte campagne opzetten voor nieuwe klanten om ze te verwelkomen, of juist voor grote groepen gasten die vaak reserveren voor speciale gelegenheden. Door de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste doelgroep te sturen, vergroot je de effectiviteit van je marketing.
Je kan ook e-mailmarketing integreren met je POS-systeem. Klanten die hun contactgegevens achterlaten, kun je direct benaderen met nieuwsbrieven, updates of seizoensgebonden promoties. Het POS-systeem maakt het eenvoudig om te bepalen welke klanten geïnteresseerd zijn in bepaalde aanbiedingen, op basis van hun koopgeschiedenis. Dit verhoogt de relevantie van je campagnes en kan leiden tot een hogere respons.
Lees zeker ook onze blogpost voor meer uitleg over kassasystemen!
Ons POS-systeem is de ideale combinatie van eenvoud, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Met Unipos PLUS geef je jouw zaak een echte boost op vlak van efficiëntie én klanttevredenheid. Bovendien kan je het naadloos integreren met onze andere Unipage-producten zoals webshops, kiosken en QR-code bestelsystemen.
Benieuwd hoe we jouw zaak kunnen helpen? Aarzel niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend gesprek.
Wij contacteren u binnen de 24u voor een demo