Je hebt eindelijk je webshop opgezet en bent volledig klaar om de bestellingen te zien binnenvliegen? Wel, nog niet helemaal. Heel wat mensen vergeten vaak een minstens even belangrijke taak als de opzet: de vindbaarheid van je webshop verhogen. Het hebben van een webshop op zich is niet voldoende en biedt geen garantie tot succes. Wanneer potentiële klanten je webshop niet vinden zal je uiteraard ook niet veel verkopen. Daarom geven we in deze blogpost enkele tips over hoe jij van je webshop een succes kan maken.
Webshop van Unipage
Dit is misschien wel meteen het belangrijkste onderdeel van je webshop. Hoe zorg je ervoor dat je webshop bekend is bij het brede publiek? De identiteit van je onderneming speelt een belangrijke rol in de merkbekendheid en -herkenbaarheid. Deze moet je ook uitstralen in je webshop. Hoe groter de merkbekendheid hoe meer mensen spontaan naar jouw webshop zullen zoeken.
Je kan je profileren door bijvoorbeeld in te zetten op je autoriteit. Waarom moeten mensen voor jouw zaak kiezen in plaats van die van je concurrenten? Zorg voor een goede dienstverlening en zet deze in de kijker. Je kan je ook out-of-the box profileren door een volledig andere strategie als je concurrenten te gebruiken. Hiervoor is het belangrijk om eerste een goede concurrentieanalyse uit te voeren. Op die manier kan je de gaten in de markt opvullen.
Gericht inzetten op zoekwoorden is voor elke webshop zeer belangrijk. Voor je je specifiek op bepaalde zoekwoorden kan richten is een grondig zoekwoordenonderzoek cruciaal. Hierbij maak je een overzicht van de zoektermen waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Deze zijn heel relevant voor jouw webshop en moet je dus proberen integreren. We raden je aan om steeds op converterende zoekwoorden te richten. Dit zijn zoekwoorden die ook effectief tot een uiteindelijke aankoop leiden.
Webshop van Unipage
Aantrekkelijke productfoto’s dragen niet enkel bij tot een visueel goede webshop, maar hebben ook invloed op de vindbaarheid ervan. Zo kan je je productfoto’s heel eenvoudig optimaliseren door een alt-tekst toe te voegen. Dit is een stukje tekst dat beschrijft wat er op een afbeelding te zien is. Op die manier kan Google een afbeelding lezen wat opnieuw bijdraagt aan een betere positie in de Google search ranking.
Eens je zoekwoordenonderzoek is afgerond en je een duidelijk overzicht hebt van wat de meest interessante zoektermen zijn, is het tijd om deze te integreren in duidelijke landingspagina’s. Hoe beter deze pagina’s een antwoord bieden op de zoekvragen van jouw doelgroep, hoe hoger je webshop zal scoren in Google Search.
De lay-out van een landingspagina kan heel uiteenlopend zijn. Dit kan gaan om blogposts, een productpagina, nieuwsberichten,… Maar waar moet je nu precies rekening mee houden bij het schrijven van een landingspagina? Hou in de eerste plaats steeds de zoekintentie van de bezoeker in het achterhoofd. Dit wil zeggen dat je voldoende het zoekwoord waarop je focust, laat terugkomen in de tekst. Zorg er ook voor dat de landingspagina een helder en concreet antwoord biedt. Maak het dus niet onnodig langdradig. Tot slot raden we ook nog aan om een heldere meta-omschrijving te bedenken, die gebruikers uitnodigt om je webshop te bezoeken.
Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden om de vindbaarheid van je webshop te vergroten. Neem gerust een kijkje bij je concurrenten en andere webshops hoe zij dit aanpakken. Hoe benaderen zij hun klanten? Hoe ziet hun webshop eruit? Welke landingspagina’s hebben ze allemaal? Een antwoord op deze vragen geeft je een duidelijk beeld van waar je staat ten opzichte van je concurrenten en waar je jouw webshop nog kan verbeteren.
Een goede domeinautoriteit is een belangrijke factor om hoog te scoren in de de zoekmachine. De domeinautoriteit geeft de waarde van jouw webshop weer volgens de zoekmachine. Hoe hoger deze is, hoe waardevoller Google de informatie op jouw webshop zal inschatten.
Wil je meer tips? Lees zeker onze blogpost hierover!
Je kan je domeinautoriteit verhogen door externe links naar jouw website te laten verwijzen. Op die manier weet Google dat andere websites jouw webshop als waardevol beschouwen. Belangrijk om te weten is dat je hiervoor best websites gebruikt met een hogere domeinautoriteit dan jouw webshop. Het gebruiken van externe links noemen we linkbuilding en kan op allerlei verschillende soorten websites worden toegepast.
Wens je naast de lay-out ook hulp bij de opbouw van je webshop? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren voor een vrijblijvende offerte.
Wij contacteren u binnen de 24u voor een demo