GKS 2.0 en FDM 2.0 maken fiscale controle efficiënter en vereenvoudigen administratie in fraudegevoelige sectoren. Ontdek wat er voor jou verandert.
België staat aan de vooravond van een belangrijke verandering met de introductie van de nieuwe generatie witte kassa’s (geregistreerde kassasystemen), beter bekend als GKS 2.0. Deze modernisering maakt de fiscale controle niet alleen efficiënter, maar vereenvoudigt ook de administratieve processen binnen fraudegevoelige sectoren.
Met GKS 2.0 worden gegevens automatisch en in real-time doorgestuurd naar de belastingdienst. Bovendien garandeert het systeem een snellere werking en betrouwbaarheid, ongeacht de kwaliteit van de internetverbinding.
Een essentieel component van het vernieuwde systeem is de Fiscale Data Module 2.0 (FDM 2.0), ook wel bekend als de ‘black box’. Het bestaande systeem wordt volledig herzien om te voldoen aan de nieuwste overheidsrichtlijnen. De nieuwe cloud-gebaseerde FDM 2.0 registreert alle transacties vanaf nu in real-time, waardoor de administratie eenvoudiger en efficiënter wordt.
Volgens het huidige regeerakkoord geldt de verplichting voor alle zwartwerk- en fraudegevoelige sectoren. De exacte details moeten nog worden vastgelegd.
Maar door de combinatie van veel dagelijkse transacties, contante betalingen en een sterke afhankelijkheid van flexibel of tijdelijk personeel, zullen volgende sectoren volgens ons ook mee binnen deze nieuwe wetgeving vallen:
- Kapperszaken en schoonheidssalons
- Afhaalzaken, frituren en broodjeszaken
- Voedingswinkels en nachtwinkels
- Kleine retailzaken, zoals kleding-, tabaks-, of elektrozaken
Ondanks de (potentieel) verplichte investering brengt de overstap naar GKS 2.0 en FDM 2.0 gelukkig ook verschillende voordelen met zich mee:
De overstap naar het nieuwe systeem biedt voordelen, maar vormt bovenal een grote (potentieel verplichte) investering. Daarom biedt Unipage een volledig geïntegreerde én goedkope totaaloplossing.
Onze kassasystemen koppelen nu al alle toepassingen en modules direct aan FDM 2.0, waardoor alle transacties automatisch worden geregistreerd. Dit bespaart jou en je zaak zowel tijd als geld! Daarnaast wordt onze software doorlopend geüpdatet om te blijven voldoen aan de nieuwste wetgeving.
Neem contact met ons op, dan overlopen we samen wat mogelijk is voor jouw zaak!
Wij contacteren u binnen de 24u voor een demo