Unipage is er even tussenuit op kerstdag en op 31 december en 1 januari.
Het wordt steeds moeilijk om zomaar een restaurant binnen te stappen en meteen een tafeltje te krijgen. Meer en meer mensen kiezen ervoor om op voorhand hun tafel te reserveren zodat ze zekerheid hebben over hun bezoek. Daarom is het belangrijk dat potentiële klanten zo eenvoudig mogelijk kunnen reserveren. Een goed reservatiesysteem speelt hierbij een belangrijke rol. Het kan het verschil maken tussen een volzet restaurant en lege tafels. In deze blogpost geven we je enkele tips om meer reservaties te krijgen en gaan we dieper in op hoe een goed reservatiesysteem hiertoe bijdraagt.
Reserved
Mensen zoeken tegenwoordig heel vaak online inspiratie om te bepalen waar ze gaan eten. Website, sociale media en zelfs Google Maps zijn allemaal cruciale plekken waar mensen jouw restaurant kunnen ontdekken. Daarom is het belangrijk dat je voldoende inzet op deze online aanwezigheid. Anders riskeer je dat potentiële klanten je simpelweg niet vinden of niet kennen.
Eens je online aanwezig bent, is het een kwestie van jezelf te onderscheiden van je concurrenten en waardevolle content te creëren. Actieve sociale media kanalen en een aantrekkelijke website spelen hier een belangrijke rol in. Dit houdt in dat je op regelmatige basis interessante posts plaatst en je website up-to-date houdt. Heb je bijvoorbeeld een menu dat wekelijks verandert? Pas dit dan zeker consistent aan op de website en plaats er een post over op je verschillende sociale media kanalen.
Wil je meer te weten komen over de online aanwezigheid van jouw zaak? Lees dan zeker ook onze blogpost over hoe je sociale media kan inzetten als marketingtool!
Mensen die op zoek zijn naar een restaurant bekijken heel vaak de reviews van jouw restaurant. Hierop inzetten kan ervoor zorgen dat potentiële klanten op basis van positieve getuigenissen jouw restaurant boven dat van je concurrenten kiezen. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen ook effectief laten weten wat ze van hun bezoek vonden? Soms plaatsen bezoekers spontaan een online review wanneer ze erg tevreden waren over hun restaurantervaring.
Je kan klanten echter ook een extra duwtje in de rug geven. Zo kan je bijvoorbeeld elke klant na hun bezoek een mailtje sturen om te vragen wat ze van hun bezoek vonden. Dit kan je volledig automatiseren op basis van het reservatiesysteem. Na een door jou ingestelde periode wordt er automatisch een mail verstuurd naar de klant.
Een tweede alternatieve manier om snel feedback te krijgen is het plaatsen van een feedbackzuil aan de uitgang van het restaurant. Dit is een zuil waarop verschillende smiley’s staan afgebeeld. Aan de hand van deze smiley’s kunnen klanten aangeven wat ze van hun restaurantbezoek vonden. Deze kan je vervolgens eenvoudig omzetten naar een rating op 5 sterren die je op je website kan meegeven.
feedback smiley's
Een goed en duidelijk reservatiesysteem is van onschatbare waarde. Hoe eenvoudiger het is voor mensen om een reservatie te maken, hoe meer tafels bezet zullen zijn. Dit wil ook zeggen dat je verschillende kanalen inzet waarop de klant een reservatie kan maken. Hierbij is het echter wel belangrijk om een centraal systeem te voorzien waar al deze bestellingen binnenkomen.
Sommige mensen reserveren bijvoorbeeld het liefst via de website terwijl andere misschien sneller een reservatie via sociale media zullen maken. Een goed reservatiesysteem biedt daarnaast ook de mogelijkheid aan klanten om zelf hun reservatie aan te passen. Hierdoor verminder je het aantal no-shows.
Wil je meer informatie over hoe je no-shows kan tegengaan? Lees dan ook zeker onze blogpost over onze nieuw reserveermodule!
Wil je meer naamsbekendheid creëren rond je restaurant? Dan kan het een leuk idee zijn om af en toe speciale evenementen te organiseren. Denk aan bijvoorbeeld thema-avonden waarbij je speciale gerechten aanbiedt of speel in op de actualiteit en organiseer iets rond een sportevent zoals de Olympische Spelen. Hiermee kan je nieuwe klanten aantrekken die nadien misschien wel terugkomen voor een tweede bezoek.
Naast het aantrekken van nieuwe klanten kan je er ook mee uitpakken op sociale media wat dan weer voor interessante content zorgt. Het zal er ook voor zorgen dat jouw restaurant meer bekend wordt in de omgeving.
Wij contacteren u binnen de 24u voor een demo